Rijdt de deeltaxi eindelijk op tijd?
Heeft de gemeente haar verantwoordelijkheid genomen?

Iedereen moppert wel eens op de gemeente, maar het gemopper is natuurlijk niet altijd terecht. De gemeente doet ook een hoop goed voor onze stad. Voor mij is Almere nog steeds een prachtstad, prettig om in te wonen. Dat neemt niet weg dat in Almere mensen problemen kunnen hebben. En wat de een als een klein probleem ziet, ervaart een ander als een ernstig probleem. Dus moet de gemeentelijke overheid het serieus nemen als mensen een probleem hebben. En er uiteraard ook iets aan doen. Dat heeft voor mij te maken met het volwassen en open omgaan met je inwoners. Helaas maak ik in mijn programma mee dat de gemeente niet altijd ingrijpt, daar waar het beslist nodig is.

Zo ging een aantal weken geleden mijn programma “De Mediator” over de deeltaxi in Almere. Er zijn twee maatschappijen die dat uitvoeren. De ene maatschappij doet het goed, de andere doet het ronduit slecht. Dus liet ik zien dat er problemen zijn met die deeltaxi. Mijn programma toonde dat ouderen daardoor vaak lang op de deeltaxi moeten wachten. Ik mag wel stellen dat het een grof schandaal is dat de gemeente haar oudere inwoners gewoon in de kou laat staan. Na de eerste klachten, die vorig jaar al begonnen, hadden ze de zaak al moeten regelen. Maar goed, met mijn programma ‘De Mediator’ wilde ik bemiddelen, het probleem helpen oplossen. Helaas is dat niet helemaal gelukt.

Want nog altijd krijgen de redactie en ik brieven, mailtjes en telefoontjes over dit onderwerp. Almeerders klagen dat het probleem nog steeds niet is opgelost. Ik moet zeggen: ik snap niet waarom het nog altijd fout gaat. Waar zit het gevoel en het meeleven van de gemeente met haar oudere inwoners, die op dit collectieve vervoer zijn aangewezen? De gemeente kan zich er niet vanaf maken door naar het bedrijf of de bedrijven te wijzen die het vervoer uitvoeren. Ik zou zeggen, geef die maar onder uit de zak, maar!, de gemeente blijft wel verantwoordelijk.

Het laatste dat ik weet, is dat de politiek een zet had gedaan. Ook Frits Huis had namelijk klachten ontvangen over het collectief vervoer. De deeltaxi. Daarom had Frits Huis van Leefbaar Almere schriftelijke vragen gesteld. Dit gemeenteraadslid wil van de burgemeester en wethouders weten hoe het zit. Hij vroeg: “Is het college op de hoogte van problemen in het functioneren van Deeltaxi Almere, zoals die aan de orde zijn gesteld in het programma De Mediator, dat op zaterdag 7 april door Omroep Flevoland is uitgezonden? Zo ja, wat heeft het college tot nu toe gedaan om verbetering te (laten) aanbrengen in het functioneren van Deeltaxi Almere?”

Ik heb Frits Huis gebeld en gevraagd of hij al iets van de gemeente heeft vernomen. ‘Meneer Huis, de wethouder heeft u zeker al gezegd dat deze trieste situatie geen dag meer mag duren?‘ Frits Huis zei: ’Ik heb de vragen ingediend, maar het kan nog wel een paar weken duren voor deze zaak wordt behandeld.’ Frits Huis gaf aan dat ook hij het een grof schandaal vindt dat de gemeente niet veel eerder heeft ingegrepen.

Tegen de bewoners van de diverse zorgcentra en al die anderen die aangewezen zijn op het collectieve vervoer, zeg ik toe deze zaak te blijven volgen, ik blijf vragen stellen. Tegen de gemeente, oftewel tegen de verantwoordelijke wethouder zou ik willen zeggen: ’Neem toch eens een keer uw verantwoordelijkheid. Toon dat u meeleeft met de bewoners die uw zorg hard nodig hebben.’