Betutteling

Ik kreeg een mailtje van mijnheer van der Steen. Hij vond de uitzending met mevrouw Vlek en mijnheer Chartrand een non onderwerp. En mijn programma een flauw aftreksel van Pieter Storms. Beste Mijnheer van der Steen, ik ben geen Pieter Storms en wil het ook niet zijn. Ik ben blij dat wij mevrouw Vlek en mijnheer Chartrand hebben kunnen helpen. Gewone mensen die vermalen worden in de miscommunicatie van de overheid en haar verschillende diensten. Voor die mensen wil ik met mijn programma knokken. Ik heb ook heel veel positieve reacties op het programma gehad.
Ondertussen deden zich genoeg nieuwe zaken voor… ‘Klaas wij gaan praten met mijnheer Bosse over het borreltjesbeleid van de Kiekendief.’ Ik knipperde wel even met mijn ogen toen de redactie van De Mediator met dit plan kwam. ‘Het borreltjesbeleid?’ Moeten wij echt alle zaken die zich voordoen daadwerkelijk aanpakken?’ vroeg ik. ‘Als je mijnheer Bosse hebt gezien en gesproken, dan reageer je wel anders’ aldus de redactieleden. Zij hadden gelijk. Mijnheer Bosse woont in het zorgcentrum de Kiekendief in Almere Stad. Een echte Amsterdammer van dik in de tachtig. Met zijn gezondheid wil het niet al te best, maar van boven zit het nog ontzettend goed. Jaren dreef hij een groentezaak in de Amsterdamse Pijp. Hij kreeg hartklachten en moest z’n zaak van de hand doen. Uiteindelijk kwam hij samen met zijn vrouw in de Kiekendief terecht. Helaas is zijn echtgenote overleden. Maar mijnheer Bosse is een knokker die vecht voor zoals hij dat noemt, ‘rechtvaardigheid’. Begin februari van dit jaar zijn de prijzen van het borreltje en het biertje in de Kiekendief met bijna honderd procent verhoogd. Dat pikt de heer Bosse niet. Ook pikt hij niet dat er alleen op bepaalde tijdstippen een borreltje of een biertje gekocht mag worden. Hij is vooral boos omdat het volgens hem niet gecommuniceerd is.
Tijd dus voor een mediation met de locatiemanager van de Kiekendief, de heer Degenhart. Die mediation ging fantastisch, niet in de laatste plaats door de openheid van locatiemanager Degenhart. Samen met mijnheer Bosse vergelijkt Degenhart de prijzen in de andere zorgcentra. En, belooft de locatiemanager, als er een speciale gebeurtenis is, kunnen de tijden waarop gedronken mag worden verschoven, of aangepast worden. De overkoepelende afspraak is dat binnen drie maanden het borreltjesbeleid wordt geëvalueerd en eventueel aangepast. Eind goed, al goed, zoals u afgelopen zaterdag heeft kunnen zien in de mediator. Hoewel ik aanvankelijk wat sceptisch stond tegenover dit onderwerp, werd ik steeds enthousiaster. Fantastisch dat een man van dik in de tachtig nog blijft knokken voor zijn rechten en voor rechtvaardigheid. ‘Ik doe het niet alleen voor mijzelf’ aldus de heer Bosse,’Ik kan het best betalen, maar er zitten hier veel oudjes die alleen een AOW-tje hebben en zakgeld krijgen. En ik wil niet betutteld worden.’ Zoals mijnheer Bosse wil ik ook wel oud worden. Tot het laatste opkomen voor rechtvaardigheid. Klasse dat de locatiemanager meteen zei ‘Ik wil graag met de heer Bosse in mediation.’ Zo hoort een locatiemanager ook te zijn. Communiceren met de mensen die aan zijn zorgen zijn toevertrouwd, eventueel met de televisie er bij. Klasse!
Dat is nu het allermooiste van mijn programma ‘De Mediator’ Wij, producent De Fimboulevard en ik, kiezen vooral de zogenaamde doodgewone zaken. De zaken die dicht bij ‘gewone’ mensen liggen. Mensen kijken daar wel eens vreemd naar. Maar iemand die bij ons een zaak of een probleem aanbrengt, zit daar geweldig mee. Dat moeten en willen wij dan ook serieus behandelen. Het is toch mooi dat er een podium is waarop mensen hun klachten of frustraties kwijt kunnen. Want wat te zeggen van de wat oudere bewoners uit De Wierden in Almere Haven, die last hebben van de mollen. Met die mensen heb ik uitvoerig gesproken. Natuurlijk zijn er mensen die zich afvragen of je daar aandacht aan moet besteden. ‘Ja’, zeg ik dan, ‘daar besteden wij aandacht aan.’ Want als je het verhaal van deze mensen hoort, snap je waarom ze er problemen mee hebben. Hun tuintjes worden door de mollen geruďneerd. Tegels zakken weg en een aantal bewoners is slecht tot zeer slecht ter been. De gemeente Almere nam deze bewoners serieus en ging met ze om de tafel zitten. Hoe dat afgelopen is? Dat ziet u op www.detvmediator.nl