Mediatraining algemeen

Waarom mediatraining? Stromingen binnen de journalistiek verfoeien mediatrainingen. Hun collega's die deze trainingen geven worden niet altijd even aardig bejegend. Raar, waarom eigenlijk? Is het als journalist zo prettig iemand tegenover je te hebben die niet weet hoe de journalistiek werkt? Wat het betekent met een interview in de krant te komen. Wat het betekent voor de camera te staan en je verhaal te moeten doen. Wat het betekent een microfoon onder je neus geduwd te krijgen en voor de vuist weg vragen te moeten beantwoorden. Sommige journalisten roepen dat mediatrainingen juist worden gegeven om journalisten buiten de deur te houden. Om deuren gesloten te houden. Dat je leert hoe je journalisten het beste kunt afhouden. Absolute onzin allemaal.

Tenminste de mediatrainingen, die ik en de collega's waar ik mee samenwerk geef, zijn juist gericht op openheid. Het openen van de deur voor journalisten. Wij leren professioneel met journalisten om te gaan. Ze niet af te houden, maar gewoon open te benaderen. Wij leren mensen mediabewust te zijn. De media actief te benaderen. Wij leven nu eenmaal in een tijd met veel media, waarvan de journalisten ons dagelijks kunnen benaderen. Zijn wij er dan op voorbereid? Er wordt niet geleerd om zaken, die onjuist zijn, onder het vloerkleed te vegen. Integendeel zelfs. Wij geven aan dat de schade die je daardoor oploopt, vele malen groter is dan de schade die je oploopt door gewoon volledig opening van zaken te geven.

Dan wordt u benaderd door een journalist of u zoekt zelf contact. Weet u voor welk medium die journalist werkt? Weet u sowieso, welke soorten media er zijn? Wat zijn de verschillen tussen de schrijvende pers en die van de audio of visuele? In welk medium kunt u uw boodschap het beste kwijt. Werken journalisten van vakbladen anders dat die van de gewone bladen? Kun je afspraken met journalisten maken? Zijn journalisten er op uit om je onderuit te schoffelen, of willen ze samen met jou een goed en juist verhaal maken? Welke invloed heb je op het uiteindelijke product? Hoe kom ik over op de televisie? Hoeveel tijd krijg ik en wordt er in geknipt? Is het beter live in een uitzending te zitten of in een van tevoren opgenomen programma?

Ben ik voorbereid op een crisis binnen mijn bedrijf? Zo ja, wie voert het woord? Hoe regel ik een persconferentie? Hoe nodig ik de pers uit? Hoe maak ik een persbericht en wat moet er in staan? Wat is nieuws? Vragen te over. Tijdens de mediatraining worden op die en nog vele andere vragen antwoord gegeven. Belangrijke antwoorden in dit mediatijdperk. Het is niet meer alleen nieuws op de hele uren of, zoals het vroeger was, 's morgens en 's avonds. Nieuws is er nu de hele dag, 24-uur lang. De journalist is er ook 24-uur per dag. Professioneel en constant op pad voor nieuws. Hoe professioneel bent u voorbereid? Het kan nieuws over u, of over uw bedrijf zijn. Bent u er klaar voor. Mediatraining is niet gericht op het afsluiten en afhouden. Neen, het is gericht op openheid en het soepel laten verlopen van de contacten tussen u en de journalist.

Terug